Wskaźnik eNPS (Employee Net Promoter Score)
Employee Net Promoter Score (eNPS) jest wariantem wykorzystania wskaźnika NPS (Net Promoter Score) do pomiaru lojalności i zadowolenia pracowników. Wskazuje on w ogólny sposób, jak firma postrzegana jest przez zatrudnionych i czy osoby zatrudnione są jej dobrymi ambasadorami na rynku pracy.
Dzięki jednolitej formie tego pytania możliwe są bezpośrednie porównania wyniku firmy z wartością wskaźnika eNPS w innych organizacjach. Pytanie to samo w sobie nie może stanowić samodzielnego, rzetelnego miernika postaw pracowników, ale jest wartościowym uzupełnieniem pełnego Badania Satysfakcji z Pracy.
W praktyce eNPS wylicza się na podstawie jednego pytanie:
„Jaka jest szansa, że poleciłbyś pracę w firmie X swojemu przyjacielowi lub koledze?”,
na które pracownik odpowiada korzystając z 11-sto stopniowej skali.
Oprócz wyliczania przeciętnego wyniku osób zatrudnionych, respondentów – na podstawie odpowiedzi – dzieli się na 3 grupy:
Dzięki jednolitej formie tego pytania możliwe są bezpośrednie porównania wyniku firmy z wartością wskaźnika eNPS w innych organizacjach. Pytanie to samo w sobie nie może stanowić samodzielnego, rzetelnego miernika postaw pracowników, ale jest wartościowym uzupełnieniem pełnego Badania Satysfakcji z Pracy.
W praktyce eNPS wylicza się na podstawie jednego pytanie:
„Jaka jest szansa, że poleciłbyś pracę w firmie X swojemu przyjacielowi lub koledze?”,
na które pracownik odpowiada korzystając z 11-sto stopniowej skali.
Oprócz wyliczania przeciętnego wyniku osób zatrudnionych, respondentów – na podstawie odpowiedzi – dzieli się na 3 grupy:
- propagatorów/promotorów (promoters) – osoby, które zaznaczyły na skali odpowiedź 9 lub 10,
- pasywnie zadowolonych (passives satisfied) – osoby, które odpowiedziały wartością 7 lub 8,
- krytyków (detractors) – którzy wybrali odpowiedź 6 lub niższą.