Modele satysfakcji z wynagrodzenia - Teorie wielowymiarowe
Pierwsze badania dotyczące satysfakcji z wynagrodzenia opierały się na teorii sprawiedliwości S. Adamsa oraz teorii rozbieżności E. Lawlera. W wymienionych teoriach satysfakcja z płacy jest rozumiana jako czynnik motywujący pracowników do podejmowania pewnych działań, ale nie precyzuje się, jakie zachowania zostaną wybrane. Badania satysfakcji z wynagrodzenia oparte na tych teoriach miały liczne ograniczenia wynikające z jednowymiarowego ujmowania pojęcia satysfakcji.
Ogólne modele satysfakcji z płacy traktowały wynagrodzenie jako jednowymiarowy konstrukt. Takie podejście może być nie zawsze trafne, ponieważ pracownicy mogą mieć różne opinie o różnych aspektach wynagradzania w firmie. Przykładowo, w teorii Adamsa mówi się o sprawiedliwości proceduralnej czy dystrybutywnej, można więc oczekiwać, że takie rozróżnienia mają również znaczenia dla satysfakcji z płacy. Pracownik może być przecież zadowolony z zasad przyznawania wysokości płac i jednocześnie odczuwać brak satysfakcji z powodu jej wysokości. Dążenie do przezwyciężenia tych ograniczeń doprowadziło do skonstruowania wielowymiarowych modeli satysfakcji z wynagrodzenia.
Model Henemana i Schwaba
Heneman i Schwab rozwinęli teorię rozbieżności E. Lawlera wyróżniając cztery podstawowe wymiary dotyczące wynagradzania:- poziom wynagrodzenia,
- struktura wynagrodzenia,
- system wynagrodzeń,
- forma wynagrodzenia,
Heneman i Schwab podkreślali również znaczenie czynnika związanego z polityką wynagradzania i administrowaniem systemem, a determinującego procedury i praktyki wynagradzania. Autorzy zdefiniowali poziom wynagrodzenia jako wartość średniej płacy oferowanej w przedsiębiorstwie. Wartość tej średniej może się opierać na informacjach o pensjach na danym stanowisku lub na uśrednionej wartości wynagrodzeń pobieranych na wielu stanowiskach. Jeśli chodzi o strukturę wynagrodzenia, to jest ona definiowana jako hierarchia płac lub poziomów płac między stanowiskami w przedsiębiorstwie. Natomiast system wynagrodzeń, to stosowana przez organizację metoda określająca warunki podwyżki płac pracowników. System może promować np. czas pracy, jeśli nagradza się dodatkowe godziny pracy lub może nagradzać wyniki lub skuteczność. W systemie promującym wyniki zawierają się plany grupowych i indywidualnych zachęt, premii, przyznawania nagród, schematy redukcji kosztów oraz udział w zyskach. Natomiast forma wynagrodzenia dotyczy typu płacy otrzymywanej przez pracownika. Wynagrodzenie może być zapłatą za przepracowany czas, za wyniki lub może mieć formę pośrednią w postaci świadczeń dodatkowych (np. samochód). Graficzne przedstawienie modelu Henemana i Schwaba znajduje się na poniższym schemacie.

Źródło: L.H. Faulk, Pay Satisfaction Consequences: Development and Test of a Theoretical Model,
Louisiana State University, Baton Rouge, 2002
Model Miceli i Lane
Model Miceli i Lane szczegółowo opisuje, co wpływa na satysfakcję z wynagrodzenia. Z kilku powodów bywa on nazywany modelem podwójnej rozbieżności. Po pierwsze, uwzględnia dwa dwupoziomowe wymiary satysfakcji. Pierwszy z tych wymiarów dotyczy reakcji pojawiających się w odpowiedzi na efekty działań, natomiast drugi wymiar koncentruje się na zachowaniach będących odpowiedzią na sam system. W modelu uwzględniono również czas, istotny dla oceny reakcji na wynagradzanie. W ten sposób powstały pewne submodele, z których pierwszy dotyczy indywidualnych reakcji na aktualny stan rzeczy, a drugi koncentruje się na przewidywanych zmianach w zakresie wynagradzania.- poziom satysfakcji z wynagrodzenia,
- poziom satysfakcji ze świadczeń dodatkowych,
- satysfakcja z systemu wynagradzania wewnątrz określonej grupy stanowisk,
- satysfakcja z systemu wynagradzania między stanowiskami,
- satysfakcja z systemu świadczeń dodatkowych.
Jedną z podstawowych różnic między modelami Miceli i Lane oraz Henemana i Schwaba jest fakt, że do pierwszego wymienionego modelu włączono szereg czynników wyjaśniających różne wymiary satysfakcji. Jako przykładem można się posłużyć modelem satysfakcji z poziomu wynagrodzenia przedstawionym na schemacie 2.

Źródło: L.H. Faulk, Pay Satisfaction Consequences: Development and Test of a Theoretical Model,
Louisiana State University, Baton Rouge, 2002
Pomiędzy modelem Henemana i Schwaba, a właśnie omawianym modelem istnieje jeszcze jedna zasadnicza różnica. Miceli i Lane nie biorą pod uwagę wpływu, jaki na postrzeganą adekwatną wysokość płacy, może mieć wysokość zarobków osób będących przedmiotem porównania. Wysokość wynagrodzeń innych osób jest tu istotna jedynie dla określenia tego, jaka wysoka powinna być płaca w opinii pracowników. Wreszcie, w omawianym modelu uwzględniono również wrażliwość na niesprawiedliwość pod względem wysokości wynagrodzeń (w sensie otrzymywania zbyt wysokiej płacy). Miceli i Lane uważają, że jeśli określoną osobę cechuje wysoki poziom takiej wrażliwości, to będzie się czuła winna, jeśli będzie zarabiać w swojej opinii za dużo. W konsekwencji będzie też mniej zadowolona z wynagrodzenia.
Model Gerharta i Milkovicha
Według Gerharta i Milkovicha, decyzje dotyczące wynagradzania mogą zostać zaklasyfikowane do jednego z czterech odrębnych obszarów polityki płac dotyczącego:
- poziomu płac,
- decyzji na temat indywidualnego zróżnicowania płac,
- struktury płac,
- zarządzania świadczeniami.

Źródło: L.H. Faulk, Pay Satisfaction Consequences: Development and Test of a Theoretical Model,
Louisiana State University, Baton Rouge, 2002
Propozycja Henemana, Greenbergera i Fox
- kwoty wzrostu,
- istniejące szanse na zwiększenie płacy,
- wymagania, które trzeba spełnić, aby zwiększyć swoje wynagrodzenie,
- wpływ, jaki ma osoba na podwyższenie swojego wynagrodzenia,
- zasady zwiększania wynagrodzeń.
Te wymiary obejmują sześć różnych aspektów wzrostu płacy, których istotę dobrze oddają następujące pytania:
- Jak wysoki jest wzrost płacy?
- Jakie są szanse zwiększenia wynagrodzenia?
- Jaka będzie forma wzrostu płacy?
- Jakie koszty dla pracownika niesie ze sobą wzrost płacy, w sensie czasu, wysiłku, trudności?
- Jaki jest wpływ pracownika na ustalone standardy wzrostu płacy?
- Według jakich zasad trzeba postępować, aby zapewnić sobie wzrost płacy?
Uszczegółowienie wyróżnionych aspektów prezentuje poniższa tabela:
aspekty satysfakcji ze wzrostu wynagrodzenia |
uszczegółowienie |
wysokość wzrostu wynagrodzenia |
- wysokość wzrostu płacy, - wysokość wzrostu płacy w stosunku do dochodu, - kwota wzrostu niezbędna w celu zmiany postaw i zachowań, - wysokość wzrostu płacy w porównaniu do wzrostu wynagrodzeń innych osób, - wysokość wzrostu w stosunku do kosztów życia, - wysokość wzrostu w stosunku do wynagrodzenia podstawowego |
szanse zwiększenia wynagrodzenia |
- uprawnienie do otrzymywania akcji, - prawdopodobieństwo otrzymania premii finansowych, - wzrost płacy związany z awansem, - wzrost płacy związany ze wzrostem kosztów życia, - wzrost płacy związany z zapłatą za czas wolny od pracy, - wzrost płacy związany ze stażem, - otrzymanie podwyżki płacy podstawowej |
forma wzrostu wynagrodzenia |
- całkowita suma wzrostu płacy w formie podwyżki wynagrodzenia podstawowego, - całkowita suma wzrostu płacy w formie premii finansowej, - całkowita suma wzrostu płacy związanego z zapłatą za czas wolny od pracy, - całkowita suma wzrostu płacy w formie akcji |
wymagania dotyczące wzrostu wynagrodzenia |
- redukcja wynagrodzenia podstawowego, - zmiany w wysokości wzrostów płac, - dodatkowy wysiłek, - dłuższy czas pracy, - trudność pracy, - nabycie nowych umiejętności |
prawdopodobieństwo wzrostu wynagrodzenia |
- zdolność do wpływania na ustalone standardy wyników, - pomoc innych w osiąganiu celów, - czas potrzebny do wykonania pracy, - dostęp do zasobów niezbędnych do wykonania pracy, - wpływ wyników zespołowych na wyniki jednostkowe, - wpływ sytuacji w gospodarce na wyniki jednostkowe, - zrozumienie standardów wyników, - zdolność do kontrolowania wyników swojej pracy |
zasady dotyczące wzrostu wynagrodzenia |
- możliwość uczestniczenia i pomocy w ustalaniu zasad wzrostu wynagrodzeń, - możliwość uczestniczenia i pomocy w ustalaniu standardów oceny wyników, - zrozumienie obowiązujących reguł wzrostu płac, - dostępność informacji dotyczących reguł wzrostu płac, - komunikacja w zakresie reguł wzrostu płac, - możliwość odwoływania się od decyzji dotyczących wzrostu płac, - częstość wypłat, - zmiany w planach wynagradzania |
Źródło: R.L. Heneman, D.B. Greenberger i J.A. Fox, Pay increase satisfaction:
A reconceptualization of pay raise satisfaction based on changes in work and pay practices,
Human Resource Management Review 2002, nr 12, s. 63 – 74
Podsumowanie
Poznaj naszą ofertę Dowiedz się więcej / zamów badanie
Powrót do listy artykułów
Poznaj naszą ofertę badań postaw pracowników!
Zadzwoń 12 625 59 12lubwypełnij formularz