O zaangażowaniu i motywatorach pozapłacowych
Średnio aż o 15% więcej pracujących na świecie ludzi poważnie myśli o zmianie miejsca pracy – w stosunku do sytuacji między 2003 a 2006 rokiem. Najbardziej lojalni wobec pracodawców są Niemcy (tylko 2% więcej rozważa takie rozwiązanie), najmniej – Brazylijczycy (aż 44%). Pomimo więc niesprzyjających warunków ekonomicznych, część pracowników jest zdolna do podjęcia ryzyka zmiany pracy – w nadziei na „lepsze jutro”.
w roku 2011 w odniesieniu do lat 2003-2006 (w%)
Źródło: What’s Working™ , Mercer
Poza gotówką
Powyższe badanie wymusza refleksję na temat form zachęty do lepszej pracy i budowy zaangażowania zatrudnionych. Wynagrodzenie pieniężne powinno bez wątpienia stanowić główny element pakietu. Jednak pozostałe jego części powinny być przemyślane i zaplanowane równie starannie.Jak pokazują badania, wśród amerykańskich pracowników rośnie znaczenie i rola benefitów. Prawie 80% z nich stwierdziło, że to właśnie oferowane przez pracodawcę benefity skłoniły ich do podjęcia pracy w danym miejscu, zaś 76% przyznało, że benefity sprawiają, iż czują się oni doceniani.
Źródło: 2011 Mercer Workplace Survey
Szczególnym „asem w rękawie” są benefity związane z opieką zdrowotną – niezwykle pożądane i cenione przez pracowników. Tylko w USA, pomimo rosnących kosztów opieki zdrowotnej (co wymusiło podział wydatków na świadczenia medyczne pomiędzy pracodawcę a pracownika oraz zwiększenie udziału pieniężnego tych drugich), prawie połowa Amerykanów uważa, że benefity zdrowotne są zdecydowanie warte poniesionych nakładów.
EVP – nie pytaj co pracownik może zrobić dla ciebie, ale co ty możesz zrobić dla pracownika
Employee Value Proposition (w skrócie EVP) to w wolnym tłumaczeniu „pakiet korzyści pracownika”. Innymi słowy, to rodzaj korzyści, jakie pracodawca może zaoferować swoim pracownikom oraz potencjalnym kandydatom do pracy.W skład EVP wchodzą elementy wymierne oraz niewymierne, niemające bezpośredniego odzwierciedlenia w gotówce. Wartościami dla pracownika są benefity, premie i świadczenia dodatkowe, wynagrodzenie zasadnicze, ale także atmosfera i warunki pracy. W skład tych drugich mogą wchodzić relacje z przełożonymi, możliwości rozwoju, zgodność pracy z aspiracjami pracownika, równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, składające się na ogólny wizerunek firmy, który sam w sobie również jest wartością. Marka pracodawcy jest bowiem równie atrakcyjnym bodźcem do podjęcia zatrudnienia jak bogaty pakiet świadczeń socjalnych.
Źródło: Sibson Consulting, Total Rewards Strategies
Wartości dla pracownika to rzecz, z której znaczenia przede wszystkim muszą zdawać sobie sprawę pracodawcy. Jak pokazało badanie The Towers Watson - 2010 Global Workforce Study, zarządzający przedsiębiorstwami nie zawsze mają świadomość, jakie wartości firmy są przez pracownika najbardziej cenione. Badanie polegało na wybraniu pięciu najważniejszych aspektów pracy. Jak się okazało, choć obie strony miały do wyboru 26 pozycji na liście potencjalnych wartości, tylko stanowisko co do płacy zasadniczej było podzielane w równym stopniu. W pierwszej siódemce najczęściej wybieranych wartości, znalazły się jeszcze, choć nie na równoległych lokatach, praca pełna wyzwań, reputacja firmy jako dobrego miejsca zatrudnienia oraz możliwości rozwoju zawodowego. Pracodawcy nie dostrzegli więc potencjału lokalizacji swojej firmy czy elastycznego czasu pracy.
ranking |
punkt widzenia pracodawcy |
punkt widzenia pracownika |
1 |
atrakcyjna płaca zasadnicza |
atrakcyjna płaca zasadnicza |
2 |
reputacja firmy jako dobrego miejsca zatrudnienia |
praca pełna wyzwań |
3 |
praca pełna wyzwań |
dogodna lokalizacja firmy |
4 |
rodzaj branży/biznesu |
możliwości rozwoju zawodowego |
5 |
możliwości zdobywania nowych umiejętności |
płatny urlop |
6 |
możliwości rozwoju zawodowego |
reputacja firmy jako dobrego miejsca zatrudnienia |
7 |
opieka medyczna |
elastyczny czas pracy |
Źródło: The Towers Watson 2010 Global Workforce Study
Szycie pakietu świadczeń „na miarę” pracownika nie jest więc tylko pustym stwierdzeniem. Świadomość różnorodnych potrzeb i oczekiwań zatrudnionych jest podstawą i fundamentem do budowy jego satysfakcji i zaangażowania. Jak pokazują badania, uwarunkowania geograficzne i kulturowe mają ogromny wpływ na preferencje pracowników.
Poniższa tabela przedstawia ocenę wpływu poszczególnych wartości na motywację i zaangażowanie w pracy przez pracowników z różnych regionów świata. Wynik w granicach 100 oznacza, iż dana wartość postrzegana jest jako średnio ważna, powyżej 100 – ważna, poniżej 100 – mało ważna. Okazuje się, że prawidłowo zbalansowany czas pomiędzy życiem a pracą jest najbardziej ceniony przez Europejczyków, dla mieszkańców Azji i Pacyfiku nie ma on aż tak dużego znaczenia. Co ciekawe we wszystkich rejonach świata benefity bardziej zachęcają do pracy aniżeli dodatki motywacyjne. Za najważniejsze wartości dla budowy motywacji uznawane są: bycie traktowanym z szacunkiem, wspomniana równowaga życie-praca oraz jakość kierownictwa organizacji.
Źródło: What’s Working™ ,Mercer
Analizując zagadnienie jeszcze bardziej “lokalnie”, warto zwrócić uwagę, iż w każdym państwie świata poszczególne wartości są cenione w różnym stopniu. Choć w większości przypadków na pierwszym miejscu znajduje się płaca zasadnicza, to np. mieszkańcy Indii, Argentyny, Brazylii czy Chin za najważniejsze poczytują możliwości rozwoju. Nie ma więc jednego rankingu pozwalającego sprecyzować, co dla pracowników liczy się najbardziej. Tym bardziej potrzebna jest dogłębna analiza potrzeb pracowników – co zaowocuje satysfakcją obu stron.
w poszczególnych państwach świata
AMERYKI |
EUROPA |
AZJA I PACYFIK |
USA |
Wielka Brytania |
Singapur |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
plan emerytalny |
rodzaj pracy |
dodatki i bonusy |
rodzaj pracy |
dodatki i bonusy |
możliwości rozwoju |
niskie koszty opieki zdrowotnej |
plan emerytalny |
rodzaj pracy |
dodatki i bonusy |
elastyczny czas pracy |
elastyczny czas pracy |
praca dla szanowanej organizacji |
płatny urlop |
możliwości szkoleń |
Brazylia |
Hiszpania |
Indie |
możliwości rozwoju |
płaca zasadnicza |
możliwości rozwoju |
płaca zasadnicza |
rodzaj pracy |
płaca zasadnicza |
możliwości szkoleń |
elastyczny czas pracy |
możliwości szkoleń |
praca dla szanowanej organizacji |
możliwości szkoleń |
rodzaj pracy |
rodzaj pracy |
plan emerytalny |
praca dla szanowanej organizacji |
dodatki i bonusy |
płatny urlop |
bonusy i dodatki |
Meksyk |
Niemcy |
Hongkong |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
możliwości rozwoju |
rodzaj pracy |
bonusy i dodatki |
możliwości szkoleń |
dodatki i bonusy |
możliwości rozwoju |
dodatki i bonusy |
elastyczny czas pracy |
plan emerytalny |
plan emerytalny |
praca dla szanowanej organizacji |
płatny urlop |
szeroki zakres ubezpieczenia medycznego |
możliwości szkoleń |
rodzaj pracy |
Argentyna |
Włochy |
Chiny |
możliwości rozwoju |
płaca zasadnicza |
możliwości rozwoju |
płaca zasadnicza |
rodzaj pracy |
płaca zasadnicza |
możliwości szkoleń |
możliwości rozwoju |
dodatkowy plan emerytalny |
rodzaj pracy |
dodatki i bonusy |
możliwości szkoleń |
szeroki zakres ubezpieczenia medycznego |
plan emerytalny |
bonusy i dodatki |
elastyczny czas pracy |
możliwości szkoleń |
dodatkowe ubezpieczenie medyczne |
Kanada |
Francja |
Australia |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
płaca zasadnicza |
możliwości rozwoju |
rodzaj pracy |
rodzaj pracy |
rodzaj pracy |
dodatki i bonusy |
elastyczny czas pracy |
praca dla szanowanej organizacji |
możliwości rozwoju |
praca dla szanowanej organizacji |
dodatki i bonusy |
dodatkowy plan emerytalny |
dodatki i bonusy |
elastyczny czas pracy |
prywatne ubezpieczenie medyczne |
możliwości szkoleń |
Źródło: What matters most?, Mercer
Być może w trudnym ekonomicznie okresie, w jakim właśnie znajduje się świat, kiedy firmy są zmuszone raczej do ograniczania podwyżek płac zasadniczych, pozapłacowe elementy wynagradzania powinny stanowić główny przedmiot ich zainteresowania?
Teresa Hantz
Poznaj naszą ofertę Dowiedz się więcej / zamów badanie
Powrót do listy artykułów
Poznaj naszą ofertę badań postaw pracowników!
Zadzwoń 12 625 59 12lubwypełnij formularz